Focus

Een verandering in je leven aanbrengen, een carrièrestap zetten of een of ander lastig doel bereiken: het gaat allemaal niet vanzelf. Vaak worden mensen gehinderd door belemmerende gedachten, twijfels of daadwerkelijke obstakels. Deze blijken overkomelijk te zijn als je je focus scherp weet te houden. Je vergroot daardoor je kans op succes. Wat is focus en hoe zet je hem in?
Wat is focus?

Focussen betekent eigenlijk 'scherp stellen' en heeft alles te maken met je aandacht op iets richten. Dat wil zeggen dat je aandacht ergens op concentreert. De kunst daarbij is je niet te laten afleiden. Mensen hebben de neiging zich voortdurend te laten afleiden. Waardoor?
  • Door dagelijkse beslommeringen. 'Eerst nog even mijn huis opruimen, de vloeren moeten nodig gesopt en de ramen geboend, en o ja, de loodgieter komt volgende week. Nou, weet je, dan werk ik dat cursusmateriaal wel door ná die tijd. Ik haal de gemiste uren later wel in.'
  • Door negatieve gedachten over zichzelf. 'Ik kan het toch niet.'
  • Door belemmerende gedachten over de omgeving. 'Ze willen alleen maar ervaren mensen bij dat bedrijf. Het heeft geen zin om een sollicitatiebrief te schrijven.'
  • Door storende gebeurtenissen. 'Mijn vader is ziek, ik moet er dagelijks heen. Die sollicitatiebrief laat ik maar zitten. Jammer van die leuke baan, maar het komt nu echt even niet uit.'
  • Door prikkels van buitenaf die op de korte termijn iets opleveren. 'Pieter, leuk dat je belt. Ja natuurlijk ga ik vanavond mee naar dat concert. Ik wilde eigenlijk werken aan mijn project, maar ach, dat doe ik dan komende week wel ergens.' Of: 'Pff, nu ben ik moe hoor. Nu even niet aan de studie. Ik ga lekker hangen voor de tv. Een mens moet toch ook uitrusten?'
Wat denk je, voel je je na afloop voldaan als je hebt toegegeven aan dit soort gedachten? Nee, geenszins! En brengen ze je dichter bij je doel? Nee, dat al helemaal niet!

Een doel bereiken betekent meestal ook: een verandering bewerkstelligen. Maar mensen houden over het algemeen niet zo van veranderingen. Ze laten zich van veranderingen afhouden door:
  • behoefte aan zekerheid. 'Nu weet ik wat ik heb; als ik voor mezelf ga beginnen, dan heb ik misschien niet voldoende inkomen.'
  • angst om te falen. 'Als het niet lukt sta ik met lege handen en ben ik een loser.'
Wie op deze manier over veranderingen denkt, richt zijn aandacht niet op het doel, maar op de mogelijke obstakels en belemmeringen onderweg. Focus kan helpen om je aandacht te verleggen van de obstakels naar het doel. Lees verder