Jezelf verkopen:
Met een sollicitatiebrief probeer je jezelf te 'verkopen' aan de werkgever. Daarvoor kun je de AIDA-formule uit de marketingwereld gebruiken: zorg dat jouw brief opvalt tussen de vele andere brieven, wek de interesse van de lezer met unieke verkooppunten, roep het verlangen op met jou kennis te maken en sluit af met een aanzet tot de gewenste actie: jou uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.
- Aandacht trekken
Door middel van je sollicitatiebrief zul je de aandacht van de lezer moeten trekken om op te vallen tussen alle andere brieven. Allereerst zorg je er natuurlijk voor dat je brief een goede algehele indruk maakt: hij is netjes verzorgd en bevat alle nodige elementen. Als je je brief ook nog op een originele en pakkende manier begint, heb je meteen de aandacht van de selecteur. - Interesse wekken
Je hebt de aandacht van de lezer (de selecteur) getrokken. Nu wordt het tijd de verwachtingen die je gewekt hebt ook waar te maken. Dat doe je door je unieke verkooppunten op te nemen, daarmee onderscheid je je van alle kandidaten en wek je ook de interesse van de selecteur. - Desire opwekken
De D van 'desire' in de AIDA-formule staat voor het opwekken van verlangen naar een product bij een klant. In de sollicitatiebrief is dat verlangen naar een ontmoeting, een oriënterend gesprek. Daarvoor moet je helder kunnen maken wat jij dat bedrijf te bieden hebt. Dus zet je zogenaamde 'ik-heb-die-eigenschap' om in een 'u-krijgt-dat-voordeel'-zin! - Aanzetten tot actie
De laatste zin van je brief is de 'finishing touch'. Helaas zijn die zinnen vaak net als de gemiste strafschoppen van het Nederlands elftal: goede wedstrijd, wel verloren... Knal dus die laatste zin keihard in het net!